Yogalesje, uitstapje naar Sarnath en concert Pandit Vyaas Vyaas

Lieve allemaal,

Vanmorgen om 05.00uur opgestaan en ben ik met Tammy, Beata en Anne-Marie naar een yoga les aan de Ganges gegaan. De les werd gegeven door een Indiase yogi. Volgens mij alle bestaande ademhalingsoefeningen in een notedop en daarna lachyoga. Beata had het niet meer en barstte uit van het lachen:) waarop alle Indiase aanwezigen heel erg om moesten schaterlachen. We stonden volledig in de belangstelling van iedereen.

Na het ontbijt heb ik een uitstapje gemaakt naar Sarnath, met Anne-Marie, Beata en Tammy. Sarnath staat bekend om boeddha, die daar zijn eerste lezing gaf. Later zal ik hierover meer vertellen. De rit met de motirriksja ernaar toe was zoals altijd een avontuur. Heel veel verkeer dat door elkaar reed en elkaar heel goed aanvoelt. Het komt erop neer dat je gewoon moet vertrouwen op de riksja rijder. Dat was voor sommige dames even wennen. Maar dat ging helemaal goed. De riksja rijder was zeer kundig en vriendelijke man. Voor een prikkie bracht hij ons naar Sarnath en bleef daar op ons wachten totdat we weer terugreden. Het was bijzonder mooi om deze plaats te bezoeken.

De beroemde tempel in het hertenkamp, en de grote Stupa. Vervolgens zijn we naar het museum gegaan. Daar stond een heel beroemd beeld werk van de boeddha. Toen we besloten om weer terug te gaan, boden we de chauffeur een colaatje aan, wat hij heel erg waardeerde. De mensen zijn zo super arm en kunnen de luxe van een cola niet veroorloven. We reden weer een andere bumpy ride terug :)

Vanavond een concert bijgewoond van traditionele Indiase muziek.

Op zich was het mooi om te horen, maar het duurde eigenlijk een beetje te lang.

Nu nog even dit verslagje posten, en dan naar bed....morgen weer een dag... de allerlaatste in Varanasi.

De zonnige groetjes van de groep en van mij natuurlijk.

Xx Ron

Prachtige wandeling, kleermaker Sunil en verering van de Ganges (Aarti)

Vanmorgen vertrok ik met onze groep voor een wandeling langs de Ganges. Het blijft steeds weer zo'n geweldige ervaring om mee te maken. Er zijn mensen die hun ochtendritueel doen in de vorm van baden.

Zo zijn er ook groepjes van vrouwen die samenzitten aan het water en die daar een offergave maken.

Veel bloemen, kleine kinderen die aanzichtskaarten verkopen. Een stalletje waar Chai (thee) verkocht wordt.

Het werd op een gegeven moment zo warm, dat we besloten om het verdere deel af te leggen met een bootje.

Dat was heel relaxt. Hierdoor krijg je een heel ander beeld van deze groe stad. Dan valt het pas op dat er zoveel oude en grote gebouwen en tempels aanwezig zijn. Na de boottocht zijn we langs de crematieplaats van de Main Ghat gegaan. Op dat moment vond er een lijkverbranding plaats. We zijn doorgelopen omdat het toch te heftig was om dit aan te zien. .

Vervolgens zijn we naar de kleermaker Sunil gegaan en een groot aantal van ons zijn daar aan het uitzoeken, passen en meten geslagen.

Ikzelf heb niets gekocht. Ik heb al een paar keer eerder daar gekocht. Een paar mensen lieten kleding maken. Anderen kochten iets kant en klaar. Na dit bezoek gingen er de Aarti bekijken.

Dit is een ritueel om moeder Ganges te vereren. Zoals gewoonlijk was het daar razend druk. Maat al vrij snel vonden we een plekje op platdak van een gebouw. Na dit mooie schouwspel besloten de om met de fiets riksja naar ons hotel terug te gaan. Hierna hebben we zojuist heerlijk gegeten en gaan we lekker slapen.

We hebben een hele leuke en hechte groep, en namens hen doe ik iedereen de groeten.

Welterusten

Ron, Aris, Maaike, Tammy, Jessina, Hans, Anne-Marie, Beata.

Vandaag een wandeling langs de Ganges

Ik deel de kamer samen met Hans. We hebben gisteravond nog mooie gesprekken gevoerd voordat we gingen slapen.

Vanmorgen ben ik als enige vroeg opgestaan. Ik heb niet veel geslapen. Het was/is heel erg warm op de kamer. We hebben gelukkig een plafond ventilator en airco. De airco gebruiken we niet omdat dat weer te koud is :)

Ik ben dus vanmorgen om 06.00uur lokale tijd oogestaan en naar de Ganges gelopen.

De zon kwam net op en het was geweldig mooi om dit te zien. Ik heb gauw enkele foto's met mijn mobieltje gemaakt.

Van een klein Indiaas meisje heb ik 2 bloemenlichtjes (zie foto's hieronder) gekocht en in de Ganges losgelaten. Deze zijn voor mijn moeder en voor mijn goede vriend Guus.

Er waren al veel mensen aan het baden in het water en er waren al vele pujas (rituelen) aan de gang. Prachtig om te zien.

Voor 5 roepie (7 eurocent) heb ik heerlijke mierzoete Chai gedronken. Dit zit in een klein aarde potje. Normaal gesproken gooide je het aarde potje op de grond kapot. Dat is daar traditie. Je geeft het als het ware weer aan de aarde terug. Vandaag de dag mag dit niet meer. Je ziet hier nu overal prullenbakken. Het is hier nog nooit zo schoon geweest.

Dat het schoner is in India viel me ook al op, op de treinstations. Hier zie je schoonmaakploegen de perrons afspuiten, en ook overal prullenbakken. Men zegt dat dit mede te danken is aan president Modi. Maar als je heel goed kijkt bij de spoorrails, dan zie je zo nu en dan een rat wegspringen.

Rond 10.00uur deze morgen gaan we een wandeling maken langs de Ganges. Eerst ontbijten. Het hotel heeft fijne zuivere kamers. Precies zo zoals in 2012.

Het lukt me (nog) niet om foto's erop te zetten, omdat ik dit hier allemaal via mijn smartphone doe. Dat komt later nog wel. En ook excuses voor de mogelijke taalfouten :)

Zo, nu ga ik me eerst opfrissen.

Geniet allemaal van een mooie dag daar in het Herfstige Nederland.

Liefs

Heerlijk gegeten aan de Ganges

Zojuist terug in het hotel. We hebben heerlijk gegeten in een restaurant aan de Ganges, niet ver van ons hotel. We kozen voor de Pizzeria. Het is een voor mij zeer bekend restaurant, waar ik in mijn vorige reizen ook vaak heb gegeten. Je hebt daar de keuze in allerlei menu's.

Dus niet alleen pizza's of pasta's. Als Westerling kun je daar ook veilig eten. Hiermee bedoel ik voedselveilig. Alle groenten worden gewassen met water, dat voor ons niet schoon genoeg is. Deze bevat vaak bacterien die een darminfectie kunnen veroorzaken. Ook is het veel beter om geen ijsblokjes te kiezen bij je drinken. Sowieso is het niet verstandig om koud te drinken. Ik kies voor fresh lemon soda. Je krijgt dan een glas, waarin een gedeelte geperste lemon zit. Daarbij een fles sodawater (met prik). Die combinatie werkt geweldig bij al het vochtverlies. Je zweet je het tierelier. Zeker de eerste dagen waarin mijn lichaam dit helemaal niet gewend is.

De Pizzeria biedt een geweldig uitzicht over de Ganges. Je kijkt over Assi Ghat uit, en als je naar links kijjkt kun je zelfs de Main Ghat (in het centrum van Varanasi) zien.

Nu gaan we slapen, want we zijn erg moe.... en morgen weer vroeg op.

Welterusten allemaal.

Liefs Rin

Pfff...we zijn er...

Lieve allemaal, na 3 vluchten, een lange tocht, zijn we aangekomen in ons hotel in Varanasi. Dit is het hotel Haifa. Het ligt bij Assi Ghat. Het staat bekend als een middenklasse hotel. Ten opzichte van vorige keren vond ik er niets verancerd. Alles zag er net zoals toen uit. Het meubilair en ook de indeling van het hotel. Je kunt hier heel goed eten. We zullen hier elke ochtend gaan ontbijten. Beroemd en heel lekker is hier de Curd (yoghurt) met vruchten.

Het gaat goed met iedereen. We zien er allemaal fris uit, maar toch zijn we niet fris :)
Tijd dus, om te gaan opfrissen en daarna lekker even bij te komen.
Het is hier geweldig mooi aan de rivier de Ganges. Straks lekker een wandeling om de buurt te verkennen.
Dit was het weer voor even .

Liefs, groetjes van mij en van de hele groep.

Ron

Off, we go..Ready for boarding

Vanmorgen wat sneller dan normaal met de trein vertrokken. Er waren werkzaamheden en een storing aan de bovenleiding. Ik heb alle tijd. Ik hou van relaxt reizen. Dat komt goed van pas in India, want daar is alles onvoorspelbaar. :) Straks zie ik mijn medereizigers. Maar nu nog effe met de trein.

Iedereen is compleet en zonder problemen door de douane :)
We zitten nu samen bij de gate.

Namens al mijn medereizigers doe ik iedereen de groeten.
Morgen komen we aan op onze bestemming in Varanasi.

Liefs

I'm ready to go...!

Lieve allemaal,

Ik heb vandaag alles bij elkaar gezocht. Inpakdag! Het was niet heel erg moeilijk, want ik ben al vaker naar India geweest. Wel nog even naar de Etos voor wat aanvullende toiletspulletjes. Alles wat je inpakt moet je de hele reis met je meesjouwen, dus weet wat je meeneemt. Een pluspunt is, dat het er erg warm is. Dus dunne kleding gaat sowieso mee. Sandalen en slippers. Yogakleding voor in de ashram, zonnebrandcrème niet te vergeten...etc....

Ik kom nu in totaal uit op 13 kg. Ik mag vanwege de binnenlandse vlucht maar 15 kg meenemen, dus dan doe ik het netjes. Ik wil ook nog rekening houden met evt. boeken die worden aangeboden.

Vanavond nog een paar accu's gaan opladen. Mijn SD-kaartje voor de camera is helemaal leeg, dus ik kan lekker gaan fotograferen.
Morgen vertrek ik per trein naar Schiphol. We vliegen om 16.10 uur.
Leuk om dan allemaal mijn medepassagiers te begroeten: Tammy, Lisette, Maaike, Aris, Hans, Anne-Marie, Beate en me, myself and I.
Jeroen en Frans, sluiten pas bij de cursus in de ashram aan.

Ik hoop de komende dagen een paar keer een verslag te kunnen publiceren in Varanasi. Hierna ga ik naar de ashram in Rikhia. Daar heb ik geen internet.
Dan is er radio stilte :). Ik ben dan geheel van de buitenwereld afgesloten.
Marion mijn vrouw kan me dan alleen nog maar bereiken via een telefoonnummer van de ashram.

Terwijl ik dit op dit moment schrijf, klettert de regen naar beneden op deze herfstdag. Gedachten gaan nu nog naar de geliefden die ik achterlaat.

Vanavond even naborrelen, en dan mijn voorlopig allerlaatste nacht in mijn eigen bedje...

Morgen begint dan eindelijk de grote en lange reis.
Over een paar dagen meld ik me weer.

Liefs Ron

Almost ready to go..

Vandaag vroeg opgestaan en flink aan het klussen geslagen.
Eerst wat administratieve zaken afgehandeld.
Hierna naar buiten en de hele tuin bladervrij gemaakt.
Toen alle hemelwaterafvoeren schoon/bladervrij gemaakt, zodat ik met een gerust hart naar India kan.
Inmiddels heb ik ingecheckt en de boarding ticket geprint. Ik mag mee....
Zojuist de laatste yogalessen gegeven en afscheid van alle mensen genomen.
Iedereen vind zo'n reis toch wel heel bijzonder.

Morgen staat in het teken van inpakken, en alles dubbel te checken. Wat moet echt mee?....of toch maar niet :)
Alle accu's voor bijv. de camera en mobieltje moeten worden opgeladen.
E-tickets checken...paspoort/visum en andere belangrijke dingen moeten in elk geval wel mee.

Dadelijk gaan slapen.....in mijn eigen bedje.